Joost van der Velde

Joost Koster bestrijdings techniek

Branding, Gebruikers- en waarden-onderzoek

Uitdaging

Inzicht krijgen in de gebruikers behoeften van Joost Koster en het ontwikkelen van branding.

Impact

Praktische handvaten voor marketing. Praktische merkuitingen die passen bij de klant en de doelgroep.

Bijdrage

Volledige leiding over het project, waar ik met de klant de behoeften en aanpak heb gedefineerd en vervolgens de uitvoering van het onderzoek en het design heb uitgevoerd.

Vaardigheden

Brand design.
Gebruikers onderzoek.
Waarden onderzoek.
Logo ontwerp.

Inzicht krijgen in de gebruikers behoeften van de gebruikers van Joost Koster Bestrijdingstechniek

Joost Koster is een startende ondernemer in de bestrijdingstechniek. Hij wilde inzicht krijgen in de behoeften van zijn gebruikers zodat hij zijn klanten beter kan bedienen en doelgerichter nieuwe klanten kan werven. Hij richt zich voornamelijk op de hospitality markt in de regio Salland en Twente. 

Omdat Joost Koster ook bezig is met de branding van zijn merk kwamen o.a. de volgende vragen naar voren: Wat zijn de behoeften van de klanten van Joost Koster en hoe kunnen we beter aan deze behoeften voldoen door verbetering van de bedrijfsvoering en de marketing activiteiten?
Hoe belangrijk is het voor de gebruiker dat Joost Koster zichtbaar is in zijn merkuitingen dat hij aan ongediertebestrijding doet?

Onderzoeksvraag

Hoe belangrijk is discretie van Joost Koster voor de gebruiker?

Methoden

Gebruikersinterview

Door de klanten van Joost Koster te interviewen krijgen we inzicht krijgen in hun behoeftes. Met name in hun behoefte voor discretie ten opzichte van herkenbaarheid.

Participant observatie

Door Joost Koster een dag te volgen tijdens zijn werkzaamheden krijgen we inzicht krijgen in hoe hij zich gedraagt in de interactie met klanten en hoe de klant zich opstelt naar Joost Koster.

Resultaten

Voor de klanten van Joost Koster is discretie slechts van minimaal belang.

Voor de klanten van Joost is discretie slechts van minimaal belang. Waar discretie belangrijk wordt is bij gastbeleving, zo is preventie prima en dat mag zelfs gezien worden. Bestrijding is dan wel meer een probleem.

De klanten van Joost Koster willen ontzorgd worden en hebben behoefte aan een betere controle over ongedierte. Ze hebben ook behoefte aan meer informatie over wet- en regelgeving en preventiemiddelen. Het sociale aspect in de werkzaamheden van Joost is belangrijk en zal een belangrijk fundament zijn binnen de organisatie.

Behoeften

Het sociale aspect in de werkzaamheden van Joost is belangrijk, omdat dit Joost de informatie geeft wat de klanten belangrijk vinden op dit moment zodat hij beter in kan spelen op hun behoeftes.
Verbeteren van werk processen door het gebruik van beter materiaal waardoor er door geringe investeringen er meer werk kan worden gedaan in een kortere tijd waarmee er uiteindelijk een kostenbesparing plaats vindt.
Joost Koster heeft behoefte aan digitalisering en automatisering waarmee vaak herhalende werk processen efficienter kunnen worden voldaan. Digitalisering kan ook gaan zorgen voor efficiëntere communicatie omdat informatie dan op afstand inzichtelijk is waardoor Joost en zijn klanten makkelijker inzicht krijgen in wat is gebeurd tijdens een inspectie.

Pijnpunten

Het gebruik van suboptimaal materiaal zorgt voor frustratie en vertraging tijdens het werk. Doordat er in voorgaande jaren is bezuinigd op degelijk materiaal worden er nu extra kosten gemaakt doordat er meer tijd wordt besteed aan individuele handelingen.
Joost heeft moeite met het inzichtelijk brengen van de behoeften van zijn klanten omdat hij nog niet de communicatie middelen heeft waarmee hij kan peilen wat de behoeften zijn van klanten.
Er is een pijnpunt omtrent wat de waargenomen waarde van de diensten die Joost levert waardoor er geen duidelijke kennis is over wat een eerlijke vergoeding is van de dienst die Joost levert.

Requirements list

  • Schep vertrouwen dat de informatie die jij geeft accuraat is.
  • Wees eerlijk over wat je weet en niet weet.
  • Zorg voor een goede bereikbaarheid.
  • Laat zien wie jij bent
  • Geef genoeg keuze maar hou het behapbaar.
  • Vertrouw in jouw eigen kennis, je hoeft niet alles te weten om een goed advies te geven.
  • Zorg voor inzicht in de kosten structuur.
  • Laat zien wat je allemaal kan betekenen.
  • Hou je klanten op de hoogte van nieuwe en wijzigende informatie.
  • Wees pro actief.

Style guide

Betrouwbaarheid, nuchterheid, vriendelijkheid, zekerheid.

Resultaten

Het logo van Joost Koster
Bedrukking van een bestel auto

Logo exploratie

Reflectie

Deze opdracht is gemaakt in opdracht van Joost Koster Bestrijdingstechniek en de HAN voor het vak User Research. Tijdens het ontwerp proces heb ik het volgende geleerd:

  • Hoe je inzichten kan verkrijgen en verwerken door onderzoek te doen in het veld doormiddel van interviews en observaties.
  • Hoe deze inzichten zijn te verwerken tot praktische handvatten voor het ontwikkelen van een merk.

 

In de toekomst wil ik meer aandacht geven aan het gestructureerder werken waarbij ik vooral meer focus op wil leggen is bij het ontwikkelen van een gedegen PVA zodat het te maken werk beter onder controle te houden is.

Feedback van Mick Pantelaras docent User Research

Jeetje Joost, wat heb je – weer – veel werk verricht! Je hebt een tomeloze inzet en werkt vol overgave aan de opdrachten, mooi om te zien al zou ik wensen dat je op een rustiger en gestructureerdere manier tot werken kwam ;-). Hoe dan ook is het jouw manier van leren. Je durft daarbij paadjes in te slaan die niet voldoende opleveren en je durft ook weer terug te gaan en houdt de moed en goede zin erin. Neem wel te allen tijde in je verslag de lezer mee in deze omzwervingen.

In de LWG-bijeenkomsten ben je altijd lekker scherp en geeft anderen waardevolle feedback, geef dat jezelf ook in de vorm van reflectie op je proces >>>
Reflecties op het project heb je in principe goed meegenomen in het geheel, aan het einde ontbreekt nu nog wel een inhoudelijk verdiepender reflectie op het door jou doorlopen proces (opzet , voorbereiding, uitvoering en conclusie). Deels neem je dat al wel mee in de reflecties tussendoor. Leer jezelf aan dit bij elke module en cursus te doen.

UNS:
• Je beschrijving voldoet nog niet precies aan de ‘formule’:
[gebruiker “een huppeldepup ondernemer in lutjebroek”]
[behoefte, “wil”]
[doel, “zodat”]
• Daarbij kan je tevens de gebruiker uitgebreider omschrijven.

PS:
• In het verslag verwijs je naar bijlages 6-7-8-9-10. In de geüploade mappen staan ook nog bijlages 1-2-3-4-5. Het is dat ik weet dat je meerdere casussen hebt overwogen en er zelfs bent ingedoken voordat je bij Casus Joost uitkwam. Maak dit in een verslag voortaan inzichtelijk en navolgbaar.