Hoe kunnen wij MKB’ers bewust maken, enthousiasmeren en activeren om de toegankelijkheidsrichtlijnen te implementeren in hun onderneming?
Met deze doelstelling hebben de opdracht van MKB toegankelijk en de gebruikersvraag kunnen overstijgen door een antwoord te creëren op de gehele customer journey.
Om (digitale) producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking, werd in 2019 de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn gepubliceerd en breed aangenomen. Momenteel wordt deze richtlijn omgezet in Nederlandse wetgeving (Bron: MKB Toegankelijk).
Deze verandering in wetgeving neemt veel verandering mee in
bedrijfsvoering binnen het (Micro-)MKB. Ondernemers moeten na gaan denken over hun bedrijfsvoering en hoe dit impact gaat hebben op verschillende zaken, zoals het plaatsen van begrijpelijke teksten, leesbaarheid van de website, maar ook fysieke apparatuur zoals pinautomaten.
Om deze verandering soepel te laten verlopen is het van belang dat ondernemers uit het (Micro-)MKB op de hoogte zijn van de wetgeving, maar ook bewust worden van toegankelijkheid en de toepassing daarvan in hun onderneming.
Door middel van het 1-10-100 model hebben we in 7 maanden driemaal het ontwerpproces van design thinking: Discover, Define, Develop, Deliver doorlopen waardoor we op efficiënte wijze hebben kunnen itereren op onze eigen producten met als eindresultaat tot een totaal oplossing waarbij de gehele customer journey hebben kunnen beantwoorden.
Om tot een beter resultaat te komen, hebben we een non-lineair plan van aanpak opgezet. In fase 1 werd al snel duidelijk dat we te weinig informatie hadden om tot een sluitend concept te komen. Daarom hebben we voor fase 10 een non-lineair plan van aanpak ontwikkeld, zodat we aan alle benodigdheden voor een goed resultaat kunnen voldoen. Voor elk onderdeel hebben we onszelf één week de tijd gegeven.
Ons team dat door toeval bij elkaar gekomen is bleek door goede communicatie en duidelijke afspraken een efficient en krachtig team te zijn. We beschikken over complementaire vaardigheden en eigenschappen waar we elkaar de ruimte hebben gegeven om niet alleen te doen waar we goed in zijn maar ook in waar we beter willen worden.
Na het doorlopen van de 1-10-100 methodiek de afgelopen 13 weken hebben we, en ik dus ook, veel geleerd, gedaan, gewerkt, nagedacht, onderzocht, gereflecteerd en gelachen.
Met de gelimiteerde kennis die wij op dat moment hadden, hebben we naar eer en geweten ons best gedaan om elke stap van het creatieve proces zo goed mogelijk te doorlopen, wat resulteerde in een heel aardig prototype.
De non-lineaire aanpak heeft ons geholpen houvast en structuur te geven. Ik heb mijn rol als creatief leider goed gebruikt om vorm te geven aan het uiteindelijke product, en we hebben samen taken verdeeld, waardoor ik meer een coördinerende functie had en niet het gevoel had dat ik de kar moest trekken.
De onderzoeksmethoden hebben bijgedragen aan het verkrijgen van goede kennis van het probleem en wat er speelt bij de doelgroep.
De divergerende technieken hebben efficiënt bijgedragen aan unieke en passende mogelijkheden. De brainstormsessies openden onze geest voor wat er mogelijk is. De superheldentechniek stelde ons in staat om de probleemvraag op een unieke manier te benaderen. De vooronderstelling hielp ons kaders te stellen voor ons uiteindelijke product. De toevalstreffer was een laagdrempelige methode om veel verschillende ideeën uit te wisselen.
De COCD box is een essentiële tool geweest om ideeën te toetsen en te kwalificeren. De V3-cirkel heeft ons de mogelijkheid gegeven om bestaande ideeën te verrijken door kritisch naar mogelijke verbeterpunten te kijken.
Het voorpresenteren heeft ons vertrouwen gegeven dat wat we aan de klant willen laten zien ook daadwerkelijk overkomt zoals wij het bedoelen. Usability testing is van groot belang geweest om feedback van buiten onze biases te verkrijgen. Feedback verwerken heeft ons geholpen om conclusies te trekken uit de verkregen informatie van onze usability tests.
Feedback verwerken door de verkregen informatie om te zetten in actiematige plannen heeft ons geholpen ruwe data om te zetten in uitvoerbare taken. Prototype verbeteren, door de informatie uit de usability tests hebben we grote veranderingen kunnen doorvoeren zonder de kern van het product te veranderen, wat resulteerde in een rijk prototype.
Door het presenteren van ons prototype hebben we al onze bevindingen trots kunnen delen en als groep een sterk verhaal neergezet. Feedback verkrijgen heeft geleid tot harde, maar relevante feedback, waarmee we de volgende fase met opgedane kennis konden ingaan. Expert interviews; Deze interviews gaven ons inzicht in wat we wel en niet goed hebben gedaan. De hoeveelheid onderzoek en kennis was goed, maar ons product was niet activerend genoeg. Stakeholder interview; Dit interview verschafte ons informatie dat de klantvraag eigenlijk veel groter is dan aanvankelijk aan ons gepresenteerd.
Bij het evalueren van het QRB-feedback zijn we kritisch gaan kijken en hebben we gediscussieerd over wat we goed en niet goed hebben gedaan. Hierdoor zijn we tot nieuwe inzichten gekomen.
Het evalueren van de feedback van de opdrachtgever heeft ons geholpen onze Hoe-kunnen-wij-vraag goed te herformuleren, waardoor we deze als leidraad kunnen gebruiken in het gehele ontwerpproces.
Het evalueren van de feedback binnen onze eigen groep heeft iedereen de mogelijkheid gegeven om eerlijk te zijn over zijn of haar bevindingen en wensen. Dit is van supergroot belang geweest voor de goede groepscohesie die we hebben opgebouwd.
Brainstormen heeft ons wederom de mogelijkheid gegeven om op een laagdrempelige manier onze ideeën met elkaar uit te wisselen, waar er ruimte is voor iedereen en elke gedachte. De toevalstreffer heeft ons geholpen om uit de oude denkpatronen te komen en de hernieuwde “Hoe kunnen wij?” vraag met een frisse blik te benaderen. De Crazy 8-techniek is het fundament geweest waarop wij ons eindproduct hebben kunnen baseren. In het gehele verloop van het creatieve proces hebben we kunnen putten uit de informatie die we hier hebben verkregen.
Dot voting bleek een effectieve tool te zijn waarmee we door de grote hoeveelheid ideeën konden gaan, om op die manier de beste ideeën verder uit te werken. De COCD box is wederom een belangrijke tool geweest om de leuke ideeën te toetsen op haalbaarheid, uniekheid en toepasbaarheid. Het is efficiënt en doeltreffend. De cartoonist heeft ons geholpen doordat we, na het in beeld brengen van onze ideeën, deze veel meer op één lijn zijn gekomen, waardoor we er efficiënter mee hebben kunnen werken. De V3 cirkel is, net als de COCD box, een onmisbare tool in ons creatieve proces. Het heeft ons in staat gesteld de ideeën te verrijken en daarmee zoveel beter te maken.
Het belang van een werkbaar prototype helpt niet alleen bij het testen; het geeft ons als team ook houvast en dient als een mijlpaal waar we kunnen zien wat we hebben bereikt. Usability testing is leuk en inzichtelijk; de informatie die je verkrijgt van mensen die buiten de groep staan, is van groot belang omdat deelnemers van de groep zo dicht op de materie staan dat het belangrijk is om afstand te kunnen nemen. Feedback verzamelen; testen is één, maar bruikbare feedback is net zo belangrijk. Ook dit is een ingrijpend proces. Door het opstellen van een gezamenlijke feedbackvragenlijst hebben we bruikbare feedback kunnen verkrijgen.
Feedback verwerken; wederom hebben we door de feedback samen te verwerken tot goede actiepunten kunnen komen. Uiteindelijk heeft het verwerken van de feedback eraan bijgedragen dat we de gehele customer journey hebben kunnen beantwoorden. Het prototype verbeteren; door de informatie die we hebben verkregen uit de usability tests, hebben we een aantal grote veranderingen kunnen doorvoeren aan ons product zonder de kern van het product zelf te veranderen.