Joost van der Velde

Klein Oostenrijk, de winkel voor bergsport

Klein Oostenrijk vroeg me om mee te denken over een strategie om hun merk te vernieuwen en aan te passen aan hun uitgebreide aanbod. Van oorsprong is Klein Oostenrijk een winkel gespecialiseerd in wintersportartikelen, inclusief een indoor skibaan om klanten optimaal voor te bereiden op hun vakantie in de sneeuw.

Met een bredere focus op een actieve bergvakantie voor elk seizoen van hiking en mountainbiken tot skiën en snowboarden ontstond de behoefte aan een nieuw logo en eventueel een nieuwe naam.

Challenge

Klein Oostenrijk wil hun assortiment uitbreiden met producten voor alle seizoensgebonden bergsportactiviteiten, zoals hiking en mountainbiken. Dit vroeg om een nieuwe visuele identiteit die de bredere focus communiceert zonder het vertrouwde imago te verliezen.

Methodiek

We organiseerden een creatieve merkwaardensessie om de perceptie van klanten over Klein Oostenrijk in kaart te brengen. De sessie onthulde dat de naam en het imago als betrouwbaar en deskundig worden ervaren, wat ons hielp bij het maken van visuele keuzes die deze waarden versterken.

Resultaat

We kozen ervoor om de naam Klein Oostenrijk te behouden en ontwierpen een nieuw logo dat bergsportambitie en toegankelijkheid uitstraalt. Naast het logo ontwikkelde ik vier illustraties om de verschillende expertises van de winkel te visualiseren: snowboarden, skiën, mountainbiken en wandelen.

Een vernieuwd imago, een vertrouwde naam

Na een analyse van het merk concludeerden we dat de naam “Klein Oostenrijk” een sterke, vertrouwde associatie heeft onder de doelgroep. De naam behouden zou hun betrouwbaarheid en opgebouwde imago versterken. In plaats van een naamwijziging, ontwierp ik een logo dat de bergsportambities van de winkel uitstraalt: een strakke bergvorm met drie stappen, die persoonlijke ambitie symboliseren, en afgeronde hoeken die het merk vriendelijk en toegankelijk houden.

Vier illustraties voor de vier expertises

Om de nieuwe ambities van Klein Oostenrijk zichtbaar te maken, ontwierp ik vier illustraties, elk passend bij een specifieke tak van sport: snowboarden, skiën, mountainbiken en wandelen. Zo kunnen klanten direct herkennen wat Klein Oostenrijk biedt, voor zowel winter- als zomervakanties.

Meet weten?

Wil je meer weten over deze case, de aanpak van dit project, de gebruikte methodes en het verloop van het proces? Neem dan contact met me op.

Laag Holland: Toeristische kaarten voor een authentieke regio

Koffer & Tas meer conversie en betere merkbeleving