Hoe kunnen wij…
De coach helpen haar werk beter uit te laten oefenen?
Hoe kunnen wij de interactie tussen tussen bewoner en coach verbeteren?
WCAG 2 compliant.
Verbeterde interactie tussen client en coach.
Efficiënter overzicht in de status de clienten.
Als design Specialist heb ik het team begeleid om de verkregen inzichten te vertalen naar praktische oplossingen.
Als Figma design specialist in de projectgroep In The Middle heb ik het team begeleid om de inzichten die we tijdens het ontwerpproces hebben verkregen omgezet in oplossingen voor de volgende pijlers:
Om mezelf en anderen meer ruimte te geven in het samenwerkingsverband, heb ik ervoor gekozen tijdens dit OP een andere rol aan te nemen dan tijdens het eerste OP. Tijdens het eerste OP had ik een vrij grote leiderschapsrol, waardoor ik veel verantwoordelijkheid droeg voor zowel het uiteindelijke product als de organisatorische situatie binnen de groep. Hoewel dit een leuke en leerzame ervaring was, bracht het ook een zeer grote verantwoordelijkheid met zich mee, wat extra stress veroorzaakte. Deze stress was niet noodzakelijk en kan worden voorkomen door een andere aanpak te kiezen.
Volgens de Belbin-test is een specialist in de klassieke zin iemand die vaak stil is en graag alleen werkt. Deze eigenschappen passen niet bij mij, aangezien ik een extrovert ben en het best samenwerk in een team met anderen.
Toch verlies ik me graag in de gespecialiseerde kennis van het maken van een designsysteem en hoe een designsysteem zich verhoudt tot de rest van de wereld. Dit zijn typische eigenschappen van een specialist die wel bij mij passen.
Hieruit hebben we kunnen concluderen dat, hoewel onze ideeën niet slecht zijn, we ons product kritisch moeten bekijken en verbeteren. Het was namelijk niet duidelijk voor de testers hoe ze de benodigde informatie konden vinden.
Heb ik mij als specialist misschien te passief opgesteld? Hoe had ik een betere bijdrage kunnen leveren als ik meer had gestreden voor een betere systematiek? Het Ontwerp Practicum is sowieso een zeer leerzaam proces geweest. Door mijzelf in een rol te plaatsen waar ik normaal niet voor kies, heb ik veel geleerd over wat ik kan bijdragen binnen een groep. Zo weet ik nu dat ik niet per se dominant ben, maar ook dat ik als leider in de toekomst meer respect wil hebben voor de systematiek van het proces. Hiermee wil ik bewerkstelligen dat we beter bijhouden wat we doen en met welk doel we aan het werk zijn.
Ik denk dat we, doordat we af en toe te veel naar elkaar keken voor leiderschap, te weinig bezig zijn geweest met het behalen van onze doelen volgens een duidelijke systematiek. Hierdoor zijn we te veel verzand in het uitvoeren van taken zonder duidelijk doel en te weinig bezig geweest met het oplossen van een probleem en het beantwoorden van relevante vragen.
Heb ik veel kunnen doen voor de groep? Ja, dat wel. Ik heb veel gedaan, veel geluisterd en veel ruimte gegeven om verbeteringen en iteraties door te voeren in ons prototype. Als specialist heb ik mij niet te veel als einzelgänger opgesteld. Ik heb zoveel mogelijk anderen betrokken bij het maken van het prototype, hoewel het soms moeilijk was om hen erbij te betrekken wanneer het leek alsof ze niet wilden werken aan het prototype, uit angst of onwetendheid.